Alături de cadrele didactice în prevenirea și combaterea bullying-ului

     Echipa noastră, în parteneriat cu Poliția Română, prin Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității, Inspectoratul Școlar al Municipiului București şi cu sprijinul domnului Onețiu Florin – Cabinet Individual de Psihologie, demarează Proiectul “Alături de cadrele didactice în prevenirea și combaterea bullying-ului!”, care are drept scop diminuarea fenomenului de bullying în unitătile de învățământ de pe raza Municipiului București, urmând să dezvolte acest proiect și la nivel național.

     Potrivit “Raportului privind starea învățâmântului din Municipiul București din anul școlar 2017-2018”, elaborat de Inspectoratul Școlar al Municipiului București, s-a înregistrat o creștere a incidențelor de violență în școli în cursul anului școlar 2017/2018  (218 cazuri de atac la persoană și 63 alte fapte de violență în spațiul școlar), comparativ cu anul 2016 - 2017 (110 cazuri de atac la persoană și 14 alte fapte de violență în spațiul școlar).

     Având în vedere rezultatele acestor cercetări, precum și aducerea în prim-planul opiniei publice, de către mass-media, a unui număr din ce în ce mai mare de cazuri de violeță de tip bullying, Fundația Identitatea Românească şi-a stabilit ca obiectiv prioritar “informarea cadrelor didactice pentru dobândirea abilităţilor de identificare și prevenție a problemelor legate de acest fenomen” în grădiniţele, şcolile si liceele din capitală. În acest sens, vizăm organizarea unor sesiuni de informare în cadrul unităţilor de învățămant, ocazii cu care psihologul colaborator şi specialistul Institutului de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii vor prezenta fenomenul de bullying, elementele psihologice de identificare şi consecinţele asociate acestuia, modalităţile de gestionare non-violentă a conflictelor, respectiv măsurile de prevenire a unor astfel de comportamente indezirabile.

     Bullying-ul reprezintă o formă de abuz emoțional și fizic, care are trei caracteristici:

  • Intenționat – agresorul are intenția să rănească pe cineva;
  • Repetat – aceeași persoană este abuzată continuu;
  • Dezechilibrul de forțe – agresorul își alege victima care este percepută ca fiind vulnerabilă.

     Nedepistat la timp, bullying-ul poate lăsa traume și repercusiuni reversibile asupra adaptabilității copilului în societate. Cazurile de bullying implică cel puțin un agresor și o victimă, iar, în unele cazuri, există și martori. Putem discuta despre bullying fizic (lovitură), verbal (jignire) sau psihic (amenințare).

     Deoarece ne dorim crearea unui climat educațional necesar unui sistem relațional integrat școală-familie-copil, vom expune măsuri de prevenție pe care un cadru didactic le poate lua în vederea diminuării cazurilor de bullying. Totodată vom aborda fenomenul din perspectiva psihologică oferind cadrelor didactice soluții de intervenție care să răspundă prompt în aplanarea conflictelor.

     Reprezentanții Poliției Române vor detalia aspecte legislative actualizate cu privire la prevenirea și combaterea fenomenului de bullying.

     Deși acest proiect se dezvoltă momentan la nivelul Municipiului București, susținem cadrele didactice din toată țara oferind suportul nostru prin corespondență online la adresa de e-mail bullying@idro.ro.  

     În situația în care vă confruntați cu un fenomen de tip bullying, doriți să ne împărtășiți anumite experiențe de acest fel sau aveți nevoie de sprijin, ne puteți contacta la adresa mai sus menționată.

Parteneri:I.S.M.BI.C.P.CFlorin Onețiu (C.I.P)

Inspectoratul Școlar al Municipiului București
Inspectoratul Școlar al Municipiului BucureștiPrin departamentul Proiecte Educaționale
Inspectoratul General al Poliției Române
Inspectoratul General al Poliției RomâneInstitutul pentru Cercetarea și Precenirea Criminalității
Onețiu Florin
Onețiu FlorinCabinet Individual de Psihologie